Brunei - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van herman en roos - WaarBenJij.nu Brunei - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van herman en roos - WaarBenJij.nu

Brunei

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg herman en roos

26 Maart 2017 | Maleisië, Brunei

21/03/2017 – 23/03/2017
Met Emirates vliegen we vanuit Brussel naar Dubai (6u vl.) . Vier uur later nemen we een aansluitende vlucht naar Kuala Lumpur (7u vl.) in Maleisië. Herman heeft via booking@com , Homestay Klia vastgelegd. Een net huis met 3 aparte slaapkamers voorzien van douche, toilet en een gezamenlijk keuken. We zijn geen medehuisgenoten tegengekomen . We slapen 14u aan één stuk , wie kampte er met slaapproblemen??? Tegen de middag worden we terug naar de luchthaven gevoerd, waar we onze reis vervolgen naar Brunei (2u20 vl.) . Brunei ligt op het noordelijk deel van Borneo, ingeklemd tussen Maleisië en Indonesië. Het land 5x kleiner dan België is één van de rijkste landen ter wereld. Die rijkdom is gebaseerd op olie die geëxploiteerd wordt door Shell. Wat ons vooral opvalt bij de landing is het bescheiden luchthavengebouw uit de jaren 60. Geen luxe! Het vliegveld ligt op een steenworp van de hoofdstad. Voor ons is het een atypische Zuidoost-Aziatische stad. Niet druk of chaotisch. Mooi, rustig, proper en groen met voornamelijk laagbouw. In de vooravond bezoeken we de imposante Sultan Omar Ali Saiffudin Moskee. Dit gebedshuis werd in 1958 geopend. Het bouwwerk met zijn gouden koepels en gekleurd glas is een voorbeeld van moderne Islamitische architectuur. De minaret van waaruit astmatische gebeden galmen heeft een hoogte van 44m. ’s Avonds krijgt het complex een feeërieke verlichting. De gouden koepels en het groene licht, dat in het water rond de moskee reflecteert, zorgen voor een magische uitstraling . We overnachten in de Capital Residence suite, met 2 aparte bedden. Romantischer kan het niet!!!!!!
24/03/2007
Deze nacht minder geslapen! Ik was al om 5u klaarwakker. Vandaag is het vrijdag, de gebedsdag van de moslims. Brunei is een uitgesproken moslimland. De sultan is niet alleen staatshoofd maar ook hoofd van de Islam. Bruneiers zijn echter zeer open ten opzichte van westerlingen en andere religies. In de voormiddag bezoeken we het Royal Regalia of het Cadeau museum, waar de unieke historie van Brunei en Borneo wordt tentoongesteld, inclusief alle giften die de sultan in de loop der jaren heeft ontvangen. De sultan is een populaire figuur. Hij deelt zijn rijkdom met zijn onderdanen. Brunei kent geen belastingstelsel, de gezondheidszorg en het onderwijs zijn gratis en voedsel en woningen worden gesubsidieerd. Hier geen Belgische graaicultuur! Van 12u tot 14u valt het leven stil en wordt iedereen opgeroepen tot het vrijdaggebed. Wij slenteren terug naar ons hotel, het is zinderend heet en we zijn toe aan een siësta. In de namiddag wandelen we naar de Brunei rivier. Een dorpeling biedt ons een 2u durende tour aan in zijn langwerpige houten boot met buitenbootmotor. We starten onze boottocht met een rondvaart langs het Kampung (dorp) Ayer (water). Met haar 30.000 inwoners ’s werelds grootste dorp op palen in het hart van de hoofdstad. Paden van houten planken verbinden de 28 dorpen. Zelfs scholen, winkels, een ziekenhuis, brandweerkazerne en moskeeën zijn er aanwezig. Toch is er een schril contrast met de huizen aan land. Het geheel laat een armoedige indruk achter van provisorisch geknutselde huisjes van half vergaan hout en scheefgezakte golfplaten. We scheuren verder richting mangrove bos op zoek naar neusapen, een apensoort die alleen op Borneo voorkomt. De Proboscis monkey heeft als bijnaam de “oran Belanda” wat Nederlander betekent, waarmee ze de eerste scheepslui bedoelden, die op Borneo voet aan wal hadden gezet. Ze hadden net zo’n lange neus en bolle buik als de neusaap. De schipper heeft een geoefend oog en spot regelmatig neusapen. Wij horen vooral veel geritsel en gekraak en zien in de verte aapachtige aan de takken wegslingeren! Dan merken we plots een vrouwtje met een dikke stompneus en een kleintje met een wipneusje op in de kruin van een boom. En jawel: “size does matter”. De neus van de mannelijke neusaap is voor het vrouwtje een criterium bij seksuele selectie. Hoe groter de neus, hoe groter……..ik bedoel: hoe interessanter hij wordt voor het vrouwtje. Spijtig dat we geen mannelijk exemplaar van dichtbij gezien hebben! Ik zou natuurlijk een foto van Herman zijn neus kunnen posten (hi,hi,hi). Dan begint het plots te onweren en de kapitein wil naar zijn thuishaven en zijn matrozen worden stilaan nat en natter. Terug aan wal gaan we eten en nemen de bus naar ons hotel, waar we onze kleren aan kasten en deuren te drogen hangen. Morgen vertrekken we voor 2 dagen naar het tropisch regenwoud!

• 26 Maart 2017 - 12:36

Frieda Vanslembrouck:

hallo Herman en Roos geniet maar van weer een mooie reis we wachten al op jullie avonturen
    julien en frieda x

• 26 Maart 2017 - 12:37

Ellen:

Een mooie reis gewenst en veel reisplezier Roos en Herman. Ik volg jullie verhalen weer!

• 26 Maart 2017 - 12:45

Annie Van Tricht:

Dag Roos en Herman, geniet van jullie weeral mooie reis, en ik zal genieten van jullie verslagen.

Groetjes
    Annie

• 26 Maart 2017 - 14:13

Mieke:

Helaba

• 26 Maart 2017 - 23:25

Vzw Belgium Diving School:

Hey Herman en Roos,
    Zo te zien hebben jullie het naar wensen. Geniet er maar van.

Groeten van de Saff vzw Belgium Diving School

• 28 Maart 2017 - 15:07

Vera:

Verleden week neusapen in tv-documentaire, geen schoonheden.

• 31 Maart 2017 - 18:34

Werner En Co:

Beter laat dan nooit tussen 150 mails jullie reisverslag gevonden.
    Hopelijk hebben jullie weer een prachtige reis en af en toe internet,wat ik nu al betwijfel want jullie moesten al 5 dagen terug uit het regenwoud zijn maar geen kik van leven voorlopig.
    Ik dacht eerst een moskee gaan bezoeken terwijl er bij ons meer dan duizend zijn,maar toegegeven zeker s'avonds prachtig om te zien.
    Moet Roos daar een sluier of boerka dragen?
    Herman zal zo wel binnenmogen met zijn prachtige baard.
    Ik ben ook eens benieuwd naar het eten daar,en vooral wat jullie in het regenwoud hebben gegeten.
    Als jullie geen eten hebben kan je nog altijd gegrilde neusaap eten(volgens mij geen heilig dier daar).
    Amuseer jullie nog en tot het volgende reisverslag!