Malediven - Reisverslag uit Malé, Malediven van herman en roos - WaarBenJij.nu Malediven - Reisverslag uit Malé, Malediven van herman en roos - WaarBenJij.nu

Malediven

Door: Roos Vercauteren

Blijf op de hoogte en volg herman en roos

09 April 2017 | Malediven, Malé

29/03/’17 indien foto's niet duidelijk op deze website; zie facebook Herman Permentier: album maldives.

Om 8u30 staan we klaar aan counter 49 van de luchthaven, het verzamelpunt van waaruit we vertrekken naar het eiland Eriyadu. Na 1u30 wachten op de boot en een hoop uitvluchten van de begeleider, stappen we eindelijk aan boord. De motor draait al op volle toeren, als een Chinese man ziet dat zijn vrouw nog op de kade staat. Hilariteit alom! Dan scheren we in volle snelheid over het water, een bootvaart van 1u. De Malediven bestaan uit 26 atollen en telt 1190 eilanden, waarvan er 90 speciaal gereserveerd zijn voor toeristen. Atollen ontstaan door een langzaam in zee gezakte vulkaan, waarrond zich koralen vormen. Wanneer de vulkaan onder water is gezakt blijft er een kringvormig koraalrif over. Rond het atol zijn eilandjes die bestaan uit koraalzand. Eriyadu ziet er idyllisch uit het lijkt wel een prentje uit een toeristisch tijdschrift. We stappen van boord en worden verwelkomd met een drankje. We verblijven in een ruime bungalow met zicht op zee. Een kwartiertje later drijven we in het knalblauwe water. Onze recent gevolgde snorkelcursus komt goed van pas, met dank aan Patrick en Kurt. De onderwaterwereld is werkelijk sprookjesachtig. Tropische vissen in alle kleuren en formaten. Het koraal wuift ons toe, een reuze schildpad is naarstig op zoek naar voedsel. Door natuurrampen, het broeikaseffect en de tsunami van 2004 stierf 90% van de koralen in de ondiepe delen, waardoor ze nu grijs-wit ziet. ’s Avonds nemen we voor een tweede maal een duik in het azuurblauwe, warme water (32°C). Vanop een ander eiland worden religieuze gezangen door de wind meegevoerd. De Islam is de officiële staatsgodsdienst. Rond 19u30 schuiven we aan, aan het “all you can eat” buffet. Super lekker en vooral veeeel! Daar gaat ons dieet!
30/03/’17
Om 7u30 zitten we aan het ontbijt buffet “all you can wish”. Een uur later staan we gesnorkeld en gevind klaar om deel te nemen aan een excursie. Op een uur varen van het resort zwemmen we tussen de mantelroggen. Het is verbazend te zien hoe elegant en sierlijk deze grootste roggen ter wereld op een meter onder ons hun mantel op en neer bewegen. We voelen ons bevoorrecht om tussen deze speciale wezens te mogen zwemmen. Het tweede deel van de uitstap richt zich op het snorkelen tussen zeeschildpadden. Het leuke aan deze dieren is dat ze regelmatig aan de oppervlakte komen om lucht te happen. Een onoplettend exemplaar komt in het naar boven komen pal onder mijn buik terecht, alvorens hij zijn hoofdje boven water steekt. Dan doet de gids teken om terug naar de boot te zwemmen. De excursie zit erop! In de namiddag genieten we van het parelwitte strand met zijn prachtige tropische begroeiing. Rond 16u maakt Herman een wandeling langs de aanlegsteiger en spot er een groep van 6 witvin haaien. Zo vlug hij kan maakt hij zich klaar om in het water te duiken. Dit zie je toch enkel in een documentaire op TV? De haaien cirkelen rond Herman, één haai stevent recht op hem af, kijkt hem in de ogen, om dan op amper 30 cm plots af te draaien. Herman voelt zijn vinnen en staart langs hem scheren. Tot zijn verbazing voelt de aanraking zacht aan. Een spectaculaire ervaring. Na een tijd trekken ze zich terug om te slapen in een inham tussen de koralen. Een leuke dag vol verrassingen, die we afsluiten met een lekker buffet “as much you can eat”.
31/03/’17
Weer een stralende, zonnige dag. Na het ontbijt snorkelen we 2u in zee. Rond 16u staan we klaar aan de pier, want rond die tijd zijn de haaien actief. Deze keer is het mijn beurt om tussen de haaien te zwemmen, zodat Herman kan filmen. Verstand op nul en in het water springen maar. Eén van de haaien komt zo dichtbij dat ik over zijn rug kan wrijven. Ongelooflijk! Zijn vel is toch wat ruwer dan ik dacht. Het woord schrik komt niet in mij op, dit is gewoon uniek! Daarna springt ook Herman in het water en snorkelen we tot we er genoeg van krijgen. En om 18u30 zoals elke avond: buffet “ the more you can eat the better”.
01/04/’17
Deze nacht heeft het geonweerd. Daardoor is de zee wat woeliger vandaag. Voor de laatste maal snorkelen. Spijtig! We zwemmen tegen de stroming in en moeten toch een tandje bijsteken. Aan de pier komt een haai onder ons langs gezwommen, misschien om ons uit te vinnen? De rest van de dag herpakken we onze valiezen voor onze volgende bestemming. Bij een laatste strandwandeling zien we een staartrog, die zich ingraaft vlak aan het strand. Daarna genieten we van het allerlaatste avondboeffet op de Malediven.

• 09 April 2017 - 16:57

Annie Van Tricht:

Gewoon prachtig !!

• 09 April 2017 - 19:04

Patrick Houbrechts:

Ik volg jullie reis met veel belangstelling en bewondering. Ik sta steeds weer verstomd van de pracht die jullie ons laten zien. Na het lezen van het laatste verslag en het zien van de video en foto's ben ik toch wel een beetje jaloers. Maar bovenal ben ik fier op jullie prestaties in het water. Ik vind het geweldig om te zien hoe goed mijn pupillen bezig zijn. Proficiat!

• 09 April 2017 - 19:37

Mieke:

Waw zooo mooi, adembenemend, wat een prachtige reis. En een snorkelcursus gevolgd, jullie hebben dat precies al goed onder de knie. Prachtig en zo tussen die haaien zwemmen zal wel heel speciaal zijn. Geniet ervan; groetjes

• 10 April 2017 - 14:10

Herman En Roos :

Nogmaals dank u Patrick. Zonder jou hulp zou het ons niet gelukt zijn. Wel helaas heel veel bleaching in malediven. Maar het dierenleven was heerlijk. We zetten onze reis verder. En zijn nu in bhuthan. Een heel andere wereld weer.

• 14 April 2017 - 22:02

Werner:

prachtiiiiiiig,
    wij zijn nu toch wel een beetje veel jaloers hoor!
    Anderzijds leven wij hier al 2 weken op een dieet van insecten en aanverwanten uit onze eigen tuin om toch maar een beetje mee te leven met jullie soms middeleeuwse omstandigheden,en ook om al te oefenen wanneer we eens een keer meegaan vermits onze zoon nu bijna meerderjarig is en alleen kan thuisblijven,en wat blijkt;herman en Roos hebben een club-med vakantie geboekt met parelwitte stranden,bootje varen,duiksessies met tamme haaien en buffet a volonte.
    morgen eerste werk,op restaurant met karin!
    Erg zonde van die koraalriffen trouwens,maar dit kunnen niet veel mensen zeggen wat jullie hier meemaken.
    geniet er nog van!!

• 14 April 2017 - 22:19

Herman En Roos :

Geweldig. We liggen op de grond. Waar haal je het?? Werner : je bent een talent. Spoedig het vervolg. Bhutan