brunei 2 - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van herman en roos - WaarBenJij.nu brunei 2 - Reisverslag uit Brunei, Maleisië van herman en roos - WaarBenJij.nu

brunei 2

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg herman en roos

03 April 2017 | Maleisië, Brunei

25/03/2017
Vroeg uit de veren en ontbijten! We worden opgehaald met een busje aan het hotel samen met nog 7 andere tijdelijke reisgenoten en een gids. We zullen 2 dagen verblijven in het Ulu Temburong National Park. De tocht erheen is al een avontuur op zich. Aangekomen aan de rivier nemen we plaats in een oude sloep, die zijn beste tijd gehad heeft. Wanneer de kapitein de hoestende motor start, moet er plots nog een motor bende mee. Ze zijn met 8, maar hebben het postuur van 16. Niet veel later plakken onze billen tegen elkaar van de broeierige warmte. Eén van de motordames haar lange haren wapperen voortdurend in onze gids zijn gezicht. Telkens haalt hij geërgerd zijn neus op, tot hij het beu wordt, ze moet haar haren in een dot doen. We varen verder over open zee en door nauwe waterwegen. De kapitein kent zijn stiel. In Bangar worden we per minibus naar Batang Duri gebracht om daarna per langstaartboot verder te varen, de regenwouden in naar het Ulu Ulu resort. Het woord regenwoud mag je letterlijk nemen. Het water valt met bakken uit de hemel. Alle wateractiviteiten worden afgelast wegens te gevaarlijk. De rivier verandert in een kolkende massa die een ballast van takken en ganse bomen met zich meesleurt. We worden de ganse dag verwend met hapjes en drankjes en een dia show toont ons wat we allemaal gemist hebben. Brunei heeft 50.000 ha aan nationale parken, waarvan slechts 1% wordt opengesteld voor publiek, zodat de natuur beschermd kan blijven. Na het avond eten is het eindelijk opgehouden met regenen en we wagen ons aan een nachtelijke expeditie in het regenwoud. In het donker zie je andere dieren dan overdag en kan je de geluiden op hun best waarnemen. Uitgerust met waterdichte schoenen, lange broek, hemd met lange mouwen en vooral veel deet (anti-mug) stappen we met ons pillicht het onbekende in. We moeten al van bij de start door een riviertje. Het water gutst bijna onmiddellijk in onze schoenen. We moeten uitkijken waar we stappen. De gids roept: be carefull, very slippery! Te laat! Ik voel mij wegglijden in de dikke modderbrij. Gans mijn broek plakt van het slijk, tien minuten verder voelt het alsof ik een kartonnen pak aan heb! Maar don’t worry we zijn gekomen om het nachtleven te bewonderen. We zien mini kikkertjes, reuzespinnen, bladspringkanen van een serieus formaat. Holen van ratten en grote en kleine gekko’s. De vogels zitten verscholen in de kruin van de bomen, horen doen we ze, maar we krijgen ze niet te zien. Al bij al was het nog een leuke afsluiter van de avond.

26/03/2017
Om 4 u loopt de wekker af. We maken ons klaar voor de Canopy Walkway. Het is nog donker als we in een bootje plaatsnemen dat ons naar het begin van het wandelpad vaart. Door de overvloedige regenval van de voorbije dag is het pad door de donkere Jungle een glibberige, slijkerige pap. Na een moeilijke klim en evenwichtsoefening van een half uur staan we voor 2 laddertorens verbonden met een hangbrug. De hoogste toren is 60m en biedt een geweldig uitzicht over het reusachtige dak van het groene regenwoud. Nu is het wachten op de zonsopgang. Een postkaartprentje! Een regenboog krijgen we er gratis bij. In de verte horen we de gibbons ontwaken. De vogels hebben nog geen zin om hun nest te verlaten. Hier zijn wij de vroege vogels. Wanneer we genoeg hebben van deze unieke ervaring keren we terug naar het resort, voor een lekker ontbijt. In de namiddag is er een uitstap voorzien naar een waterval, waar er visjes rondzwemmen die aan je voeten nippen. Daar we niet echt een pedicure van doen hebben, besluiten we om in het resort te blijven en gewoon te genieten van al het natuurschoon. Prachtige vlinders fladderen vrolijk voorbij, een eekhoorn bekijkt ons met opgetrokken wenkbrauwen. Hij heeft juist nestmateriaal verzameld in zijn mond. Het lijkt alsof hij een dikke moustache onder zijn neus heeft. Fel groene en een blauwe vogels zijn naarstig op zoek naar voedsel. Zalig! In de late namiddag worden we terug per boot/bus/boot naar de hoofdstad gebracht. Bij valavond wagen we onze kans nog eens om tussen de mangroven per boot op zoek te gaan naar de zeldzame neusapen. Deze keer hebben we meer geluk! We zien een ganse groep in een boom zitten. Smakelijk eten ze van de sappige, groene blaadjes van de mangrove. Het zijn enorm grappige dieren, met de looks van mensen. De mannetjes hebben een zeer dikke buik (neen niet van het bier) we zijn immers in een moslimland, maar door hun lang spijsverteringskanaal. De staart is bijna zo lang als de rest van het lichaam. De kleintjes lopen achter elkaar, het zijn echte acrobaten. Wanneer het te donker wordt brengt de bootsman ons naar een plek waar we van een prachtige zonsondergang kunnen genieten. Dan varen we terug richting hotel.
27/03/’17 vliegen naar Kuala Lumpur (Maleisië)
28/03/’17 DEEL 2
Bij 10x doen in Maleisië staat op nr. 2: doe de Canopy Walk in het Forest Eco Park. Een stukje jungle midden de stad. Een leuke gedachte, maar volgens ons niet echt het bezoeken waard. Het park kwam wat verwaarloosd over. Om 19u vliegen we naar Male (4u) de hoofdstad van de Malediven. Het begin van het tweede deel van onze reis! Het wordt een bumpy ride, we vliegen door een onweer. Als kers op de taart roept de stewardess af dat ze met een bus insecticide rondkomt, een kwestie van alle ongedierte te liquideren??? Over wie heeft ze het? Iedereen kijkt naar iedereen. Een hele spuitbus moet eraan geloven. We zijn in ieder geval bacterie vrij. In de Malediven staat de hoteleigenaar ons op te wachten. Het is toch nog 20 min rijden. In de hotelkamer bel ik nog even mijn moeder, ze wordt vandaag 88 jaar! Wat een prestatie! Happy birthday moemoe! Spijtig dat we er niet bij kunnen zijn!

• 03 April 2017 - 14:25

Carine:

Je kan het zo beeldig vertellen dat het wel lijkt of we meewandelen. Wees voorzichtig!

• 03 April 2017 - 14:48

Vera:

Knappe wolkenfotos en vreemd insect. Meer van dat!

• 03 April 2017 - 15:26

Mieke:

Wat een avontuur, prachtige natuur. Maak ook eens foto s van die vlinders daar als je kan. En toch uitkijken met al die insecten daar hoor brrr

Groetjes
    Mieke

• 03 April 2017 - 16:18

Herman En Roos :

Ik vrees dat ik u de foto's moet schuldig blijven, ze waren te vlug en ik te traag. Bij één van de achtervolgingen ben ik nogmaals in het slijk uitgegleden. Ik zag er niet uit: mijn schoenen, broek, hemd en haar zaten onder de modder. Herman riep wat is er met u gebeurd! Ik heb alles naar de wasserette moeten doen achteraf!

• 06 April 2017 - 11:14

Harry:

Ik had toch wel ne foto verwacht als je in het slijk was gevallen.Knappe foto's.Nog veel slippertjes en prachtige foto's, de groetjes.