Terug naar hoofdstad Thimphu - Reisverslag uit Paro, Bhutan van herman en roos - WaarBenJij.nu Terug naar hoofdstad Thimphu - Reisverslag uit Paro, Bhutan van herman en roos - WaarBenJij.nu

Terug naar hoofdstad Thimphu

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg herman en roos

08 Mei 2017 | Bhutan, Paro

08/04/2017
Vertrek naar Punakha gelegen op 80km van de hoofdstad. We bezoeken er de kloosterburcht, die als één van de belangrijkste van het land beschouwd wordt. In deze dzong hebben de koning en de koningin in 2011 het ja-woord gegeven. Het koningspaar is zeer geliefd bij hun onderdanen omdat ze zo begaan zijn met de ontwikkeling van Bhutan. Gezondheidszorg en onderwijs zijn gratis. Het land is wel arm, maar iedereen heeft elektriciteit en water en er zijn geen superrijke of superarme mensen. De koning’s vader is zo mogelijk nog populairder. Hij wordt gezien als de man die eigenhandig Bhutan veranderde van een middeleeuws koninkrijk naar een moderne democratie. Tevens is hij de drijvende kracht achter het sinds 1972 ingevoerde unieke Bhutaanse ontwikkelingscriterium Bruto Nationaal Geluk. Vanuit zijn boeddhistisch geloof wordt welzijn en geluk i.p.v. welvaart en rijkdom het leidmotief voor het besturen van het land. We vervolgen onze weg naar Thimpu. Overal wordt er flink gewerkt aan de infrastructuur. Een groot verschil met 6 jaar geleden. We rijden de hoofdstad binnen. De hoogbouw is beperkt tot max. 6 verdiepingen in traditionele architectuur. Een gemiddelde flat kost 250 euro per maand om te huren, wat duur is naar Bhutanese normen. In het stadscentrum staat het beroemde hokje met daarin een politieagent die vreemdsoortige gebaren maakt. Voor de rest geen verkeerslichten dus go with the flow! Overnachting in het Galinkha hotel.
09/04/2017
Vandaag bezoeken we de Takin Zoo. De takin is een uiterst zeldzaam dier met de neus van een tapir en een lichaamsbouw van een kruising tussen een buffel en een hert. Als we voor de ingang staan, hangt er een bordje met de mededeling: tijdelijk gesloten. We vernemen dat ze onlangs een takin in het wild gevangen hebben en het dier zich in alle rust aan zijn omgeving moet aanpassen. Geen takins dus en ook geen foto’s! In de plaats maken we op weg naar Paro een mooie wandeling naar de Tango Monastery. Overnachting in Gangtay palace.
10/04/2017
Deze ochtend wagen we ons aan de Tom Waes klim naar het Taktshang klooster of de Tiger’s Nest Monastery . Dit klooster bevindt zich op een buitengewoon spectaculaire plek. Op een hoogte van 3120m ligt het tegen een steile klif aangeplakt met direct vanaf de kloostermuur een afgrond van 900m diep. De geschiedenis van het Tiger’s Nest gaat terug tot de 8ste eeuw toen volgens de overlevering de mysticus Guru Rinpoche er landde op de rug van een tijger. Hij versloeg er de lokale demon en verbleef er 4 maanden in een grot. Van hieruit verspreidde hij de boeddhistische leer aan zijn volgelingen. De eerste tempel dateert van 1645. In 1998 ging heel het complex in vlammen op door een brandende boterlamp. Sinds 2005 is Taktshang in zijn volle glorie herstelt. De wandeling er naar toe wordt als zwaar beschreven. De tocht naar de klif is prachtig en slingert door dennenbossen en langs heuvels begroeid met bomen die veelal bedekt zijn met Spaans mos. Vanuit diverse hoeken hebben we een schitterend zicht op het klooster en/of het dal van Paro. Als we uiteindelijk na 3u het klooster bereiken, prijzen we ons gelukkig dat we het gehaald hebben. We bezoeken enkele van de 8 kloosters. Ons filmmateriaal moeten we in bewaring geven. Nadat we verlost zijn van al onze zonden beginnen we aan onze afdaling. Voor mij geen probleem! Zo traag ik naar boven ging, zo snel ik naar beneden spurt. Zelfs de gids kan mij amper volgen. De chauffeur wacht ons op en rijdt naar het hotel. We gaan vroeg slapen want morgen worden we om 3u opgehaald.